Thursday, November 27, 2014

Al-kisah Baru Kejap Tadi

Lokasi: Perpustakaan Negeri Sabah, UTC

Situasi: Seorang kanak-kanak lelaki berumur lebih kurang 4 tahun sedang menangis memanggil-manggil ibunya sambil bermain permainan komputer. Ada yg menunjukkan reaksi risau tapi tidak melakukan apa-apa selain melihat-lihat di sekeliling seperti berharap ada yg sanggup bangun dari "kerusi-kerusi malas" mereka untuk berbuat sesuatu. Aku bingkas bangun untuk melaporkan perkara itu kepada pustakawan di kaunter hadapan.

Aku: Cik, ada budak menangis-nangis panggil mama dia.
Cik Pustakawan: Oh... Iya...? (tersengih-sengih kerang busuk)
Aku: Dari tadi lagi tu. Ibu ibu dia bilang.
Cik Pustakawan: Ni ada budak menangis panggil mama dia (kata Cik Pustakawan kepada rakan setugas beliau).
Encik Pustakawan: Manala saya tau mana mama dia (kata Encik Pustakawan kepada kami).
Aku: Memang la ko nda tau mana mama dia. I'm not asking you where his mother is. I just want you to show your fuckin' concern, will ya? (kataku di dalam kepalaku sambil menunjukkan muka kurang puas hati dengan jawapan Encik Pustakawan tersebut).
Budak perempuan entah dari mana tiba-tiba menyampuk: Tadi dia menangis, sekarang nda menangis suda.

Aku berlalu kembali ke tempat dudukku di ruang membaca. Rupa-rupanya ibu kanak-kanak lelaki yg menangis-nangis (sambil main game) itu tadi sudah ada. Ceh.

No comments:

Post a Comment